14 مهر 1403
logo

مرکز تحقیقات استئوپروز

دانشگاه علوم پزشکی تهران

وبینار پیشگیری از پوکی استخوان 1402

وبینار پیشگیری از پوکی استخوان 1402

وبینار «پیشگیری از پوکی استخوان» توسط مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران و نهاد کتابخانه های عمومی کشور ۸ آبان ماه برگزار شد.

دکتر مهناز سنجری، دانشیار مرکز تحقیقات استئوپروز در ابتدای نشست به تعریف پوکی استخوان پرداخت و گفت: استئوپروز یا پوکی استخوان اشاره به وضعیتی دارد که در آن استخوان ها نازک می شود و با کاهش تراکم و کیفیت، استحکام خود را از دست می دهد.

وی با اشاره به لزوم پیشگیری از پوکی استخوان گفت: شکستگی زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهد و به همین دلیل حائز اهمیت است که از پوکی استخوان پیشگیری کنیم. آمارهای جهانی نشان می دهد از هر سه زن، یک نفر و از هر ۵ مرد، ۱ نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شود. پوکی استخوان بیماری خاموشی است و علائمی ندارد و به همین دلیل معمولا دیر تشخیص داده می شود. شکستگی ناشی از پوکی استخوان، افراد را وابسته کرده و کیفیت زندگی آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد. شکستگی مهره ها، شایع ترین و شکستگی های لگن بدخیم ترین نوع شکستگی های استئوپروتیک است.

دانشیار مرکز تحقیقات استئوپروز، رژیم غذایی سالم، فعالیت فیزیکی، آگاهی از عوامل خطر، تعدیل عوامل خطر قابل اصلاح، مراجعه به پزشک و تشخیص زودرس و پایبندی به درمان را از عواملی دانست که خطر پوکی استخوان و عوارض آن را کاهش می دهد.

 

سنجری با اشاره به میزان مصرف روزانه کلسیم و ویتامین دی، گفت: حداکثر نیاز مربوط به سن ۹ تا ۱۸ سالگی است؛ چراکه در سن بلوغ، رشد سیستم عضلانی و اسکلتی اتفاق می افتد و بنابراین بیشترین میزان کلیسیم، یعنی ۱۳۰۰ میلی گرم در روز مورد نیاز است. تا ۵۰ سالگی روزانه تقریبا ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم مورد نیاز است. از ۵۰ تا ۷۰ سالگی خانم ها باید روزانه ۱۲۰۰ و آقایان ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنند. بعد از ۷۰ سالگی نیز هر دو جنس باید روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند.

وی تصریح کرد: ویتامین دی، یار کلسیم است و کلسیم بدون ویتامین دی قادر به باز کردن راه خود به سمت استخوان ها نیست. منابع غذایی مانند ماهی های پرچرب از قبیل سالمون، سادرین، تخم مرغ آب پز حاوی ویتامین دی است. در افراد زیر ۷۱ سال ۶۰۰ واحد و در افراد بالای ۷۱ سال ۸۰۰ واحد ویتامین دی به طور روزانه مورد نیاز است. این ویتامین محلول در چربی است و در صورت استفاده بی رویه مانع مسمومیت می شود؛ چراکه در بدن تجمع شده و به راحتی دفع نمی شود.  باید بدانید که تماس با نور خورشید منبع تأمین ۷۰ تا ۸۰ درصد ویتامین دی مورد نیاز بدن است؛ زمان مناسب برای دریافت نور خورشید قبل از ۱۰ صبح و بعد از ۲ بعد از ظهر بوده و ۱۰ الی ۳۰ دقیقه برای دریافت نور کافی است؛ نواحی مورد نظر برای دریافت نور خورشید نباید آغشته به کرم ضد آفتاب باشد؛ چراکه ضد آفتاب مانع جذب نور خورشید می شود. همچنین آفتاب از پشت شیشه نیز می تواند موثر باشد اما دراین صورت مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور باید بیشتر شود.

کبری گرگانی فیروزجاه
Author:

کبری گرگانی فیروزجاه

Enter your desired term to search
Theme settings